Uit onderzoek onder 47 administratiekantoren door studenten bedrijfskunde aan de Christelijke Hogeschool Ede (in opdracht van FinRust) komt naar voren dan 80% van de respondenten bezig is met het ‘kantoor van de toekomst’. De focus ligt hierbij op het versnellen en verbeteren van het administratieproces en op het toevoegen van nieuwe vormen van dienstverlening.
Één van de veelgenoemde nieuwe vormen van dienstverlening is het bieden van financieel inzicht in de situatie van de ondernemer en haar/zijn gezin bijvoorbeeld bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Bijna 80% van de respondenten geeft aan persoonlijk financieel inzicht te bieden en de overige 20% is van plan dit te gaan doen.
Respondenten geven aan nog geen gespecialiseerde software te gebruiken voor deze dienstverlening. Men gebruikt nu vaak Excel of papier. Hier is nog een efficiëntie- en professionaliseringsslag te maken. Dit sluit aan bij het digitaliseren van processen wat volgens respondenten integraal onderdeel van ‘het kantoor van de toekomst’ is.
Een kwart van de administratiekantoren geeft aan te overwegen om gespecialiseerde software voor het bieden van financieel inzicht aan te gaan schaffen. Dergelijke software dient aan een aantal eisen te voldoen: eenvoudig, efficiënt en overzichtelijk. Diepgang wordt minder belangrijk gevonden.
De studenten: “Meer dan 60% van de deelnemers ziet de vraag bij ondernemers naar persoonlijk financieel inzicht stijgen. Die groeiende vraag gebruikt men om de transformatie naar het ‘kantoor van de toekomst’ vorm te geven en relevant te blijven voor klanten. Tijdens onze studie leerden we al over dit soort transformaties en leuk om dit nu in de praktijk te zien!”.
Voor meer informatie of het volledige onderzoek: robert-jan@finrust.nl.