Robert-Jan Vugts over het opzetten van een nieuwe functie in FinRust

Tessa Berger okt 02, 2023 Algemeen 0

In oktober 2023 komt een nieuwe functie in FinRust: Voorbeeldberekeningen in box 1 en box 3. Maar hoe gaat het proces eigenlijk, van idee tot de daadwerkelijke functie? Daar sprak ik (Tessa Berger) over met Robert-Jan Vugts. We werken allebei bij FinRust, maar ieder heeft eigen taken, net als bij elk ander bedrijf. Robert-Jan heeft het meeste contact met de programmeurs van FinRust.

  1. Hoe ontstaat een nieuw idee?

We willen FinRust graag laten aansluiten bij de ontwikkelingen in de markt. Sommige ideeën komen spontaan bij Marco opborrelen en die deelt hij vervolgens met mij. Andere ideeën komen van adviseurs of gebruikers van FinRust. Dat gaan we dan samen bespreken. We gaan vervolgens uitzoeken of ons idee breed gedragen wordt in de markt of door onze gebruikers.

  1. Als er eenmaal een idee is, wat bespreek je dan met de programmeurs?

Het idee gaan we eerst in hoofdlijnen uitwerken. Daarbij kijken we onder andere naar het kostenplaatje, maar ook naar de impact die het op de markt heeft. Eigenlijk zijn drie dingen voor ons heel belangrijk:

  • Het proces moet snel blijven en niet onnodig veel extra stappen
  • De adviseur moet effectief inzicht kunnen blijven bieden
  • Het moet toegevoegde waarde bieden aan FinRust en aan de adviseur

Belangrijk in deze fase is ook dat we nadenken over hoe de nieuwe functie zou moeten werken. We delen deze beschrijving met de programmeurs. Als het nieuwe idee op al deze vlakken goed scoort, zijn we op het moment gekomen dat we de keuze maken: gaan we ermee verder of niet?

 

  1. Hoe lang duurt het van de beslissing tot het daadwerkelijke product, in dit geval de nieuwe functie?

Voor deze nieuwe functie duurde het vier maanden van de beslissing tot het volledig uitgewerkte product. In het algemeen verschilt het per functie, daar is eigenlijk weinig over te zeggen.

 

  1. Na de beslissing heb je natuurlijk de programmeurs nodig die het allemaal gaan ontwerpen en laten functioneren. Wat komt daarbij kijken?

Een aantal dingen:

  • Beveiliging, want we willen wel dat we op dat gebied niets inleveren en nog steeds een goed beveiligde software kunnen bieden
  • Performance, ook hier willen we niets op inleveren
  • Communicatie naar de adviseurs toe over de nieuwe functie

 

  1. Is er wel eens een test panel of pilot als jullie een nieuwe functie hebben bedacht?

Het voordeel is dat Marco zelf ook financieel planner is en de nieuwe functies met een adviseurspet op kan testen. Daarnaast heeft Marco ook zijn eigen advieskantoor en zijn adviseurs testen ook regelmatig de nieuwe functies. Hierdoor sluit dat onze software volgens de klanten zo goed aan op de praktijk. En zelf testen we de nieuwe functie ook uitgebreid.

 

  1. Wat vind je zelf het leukste aan dit hele proces?

Van niets iets maken en alles tot stand zien komen. Daarnaast haal ik er ook voldoening uit als een adviseur enorm enthousiast is over onze nieuwe functie. Ook het proces zelf heeft zijn leuke kanten, bijvoorbeeld de ideeën die voorbij komen of het nadenken met de programmeurs. De programmeurs zijn namelijk niet alleen erg goed in het ontwikkelen van onze software, maar ze kennen de markt inmiddels zo goed dat ze ook veel meedenken met ons en feedback geven. Dat werkt heel prettig.

 

  1. Welk voordeel heeft de adviseur van deze nieuwe functie?

Het grootste voordeel is dat de adviseur veel makkelijker het netto doelkapitaal kan oplossen. Met één druk op de knop krijgt de adviseur zes voorbeeldoplossingen (bij partners) voor het opbouwen van het netto doelkapitaal in box 1 of box 3 op basis van sparen of beleggen. Per oplossing wordt de netto inleg per maand berekend. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de belastingdruk van de lijfrenteuitkering per partner. Op die manier biedt de adviseur de klant snel en effectief inzicht in de mogelijke oplossingen om het doelkapitaal te bereiken.

De klant en adviseur krijgt hierdoor heel snel een beeld van de mogelijkheden om het tekort bij (vroeg) pensioen op te lossen. Ook worden de verschillen tussen box 1 en box 3 en sparen en beleggen helder. Als adviseur voeg je op deze manier waarde toe aan het financieel plan.

 

  1. Op welke actuele ontwikkelingen in de markt speelt de nieuwe functie dan in?

Onder andere op de veranderde vermogensrendementheffing in box 3, die in veel situaties hoger wordt. Daarnaast zijn de mogelijkheden voor fiscaal aantrekkelijk inleggen in een lijfrente verruimd per 1 juli 2023. Veel Nederlanders hebben (nog) geen inzicht in de pensioensituatie, maar wel een tekort en deze functie maakt het oplossen van dat tekort eenvoudiger.

Ook kan de adviseur deze functie goed inzetten om vragen te beantwoorden over de nieuwe pensioenwet en zo de onzekerheid van klanten wegnemen. En last but not least was het lastig om van een netto benodigd kapitaal de bruto benodigde inleg in box 1 te bepalen, maar daar hebben we dus iets op gevonden!

 

  1. Wanneer komt de functie live?

In oktober 2023.

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin