Kun je jezelf kort introduceren?
Natuurlijk, ik ben Sandy Boot ik ben eigenaar van: “Het Verzekerings Advieshuis”. Ik zit al meer dan 30 jaar in het vak en sinds 2006 werk ik voor mijzelf. Ik richt mij met name op de particuliere klant in de regio en dit zijn allemaal totaal relaties.
Waarom koos je voor FinRust?
Ik was op zoek naar een helder, eenvoudig en betaalbaar pakket om snel financieel inzicht te bieden. Ik kreeg steeds meer vragen over pensioen en om dat helder uit te leggen met bijvoorbeeld hypotheeksoftware is lastig. Nu kan ik dat inzicht eenvoudig bieden: klanten stellen mij een vraag over het pensioen en dan maak ik in 10 minuten een rapport met FinRust. Ik voer het huidig inkomen in, haal met DigiD de pensioenen op, neem de kosten mee en er staat een helder overzicht in 10 minuten. Dit rapport stuur ik naar de klant en die zijn er erg blij mee. Van tevoren was ik benieuwd of de klant het rapport uit zichzelf zou kunnen begrijpen maar het blijkt dat alle klanten er erg lovend over zijn.
Zet je FinRust ook op andere manieren in?
FinRust zet ik ook in bij hypotheekadvies en algemeen financieel inzicht. Bijvoorbeeld bij de vraag: blijft de hypotheek betaalbaar tijdens het pensioen? Met FinRust zet ik de last centraal en dat maakt inzichtelijk voor klant waarom we tot bepaalde keuzes komen. Wat men nu kan lenen is leuk, maar hoe pakt het uit op de lange termijn? Dat is wat ik belangrijk vind. FinRust geeft ook eenvoudig inzicht in het overlijdensrisico in die situatie. De hypotheek moet namelijk niet alleen afgedekt zijn, maar de vraag is: kunnen de partners ook in het levensonderhoud voorzien bij een overlijden? Dit maakt FinRust eenvoudig inzichtelijk.
Verder gebruik ik het programma bij inzicht in werkloosheid. Onlangs heb ik iemand geholpen die twee jaar voor zijn pensioen ontslagen werd. Doordat ik helder inzicht gaf in het verloop van zijn inkomen was hij erg opgelucht.
Zoals je ziet zet ik FinRust met name in voor pensioenvragen, de hypotheek en deeladviesvragen. Op een uitgebreide planning zit de klant niet op te wachten, die wil gewoon antwoord op de vraag voor een behapbaar bedrag.
Hoe ervaar je het werken met FinRust?
Wat ik prettig vind is de eenvoud van het pakket. Het komt natuurlijk altijd voor dat er een gekke uitschieter in een het overzicht zit. Doordat invoer en output onder elkaar staan heb je zo teruggevonden waar het hem in zit. Dit is met de hypotheeksoftware wel anders.
Hoe is de reactie van klanten?
Ik was verbaasd dat de klant de software en het rapport zo begrijpelijk vindt. Ik als financieel adviseur vind het logisch maar dat de klant het ook snapt is het belangrijkste.
Hoe heb je het geïmplementeerd?
Ik ben begonnen door bij (deel)adviesvragen FinRust te gebruiken tegen een gereduceerd tarief voor de klant. Hier heb ik een periode mee getest en dat pakte heel positief uit. Nu wil de fee gaan verhogen, ik heb gemerkt dat mensen blij zijn met financieel inzicht en daar ook echt voor willen betalen. Wel vind ik dat de prijs niet de drempel moet zijn om financieel inzicht te krijgen, daarom ben ik blij met de snelheid van het proces.
Wat doet FinRust voor je business?
Zoals gezegd merk ik dat mensen willen betalen voor financieel inzicht. Inzicht is waardevol en daarom is men ook bereid om voor te betalen. Het mooie is ook dat de klant elke 2 tot 3 jaar weer terugkomt. Er is dan weer zoveel veranderd dat men weer toe is aan een nieuw plan en door de snelheid dat betaalbaar. Zo komt de omzet ook weer terug.
Hoe zie je de toekomst met FinRust?
Voorlopig blijf ik nog volop van gebruik maken van FinRust. Ik wil de software nog meer meenemen in de adviespraktijk. Bijvoorbeeld met a la minute inzicht, zodat ik direct antwoord op een vraag geven. De lage drempel van FinRust maakt het makkelijk om inzicht te geven. De klantwens kan nu centraal staan en daar gaat het mij uiteindelijk om!