De beste tips om leads te genereren voor financieel inzicht!

Tessa Berger nov 18, 2024 Algemeen 0

Inzicht in de persoonlijke financiële situatie is voor de klant de belangrijkste reden om bij de adviseur langs te gaan. De klant staat bij actief klantbeheer dan ook centraal. De adviseur is degene die de klant goed kan helpen om de financiële toekomst te verbeteren en van waarde te zijn. Actief klantbeheer staat bij onderzoek van Adfiz onder adviseurs nummer een prioriteit is. Het uitbreiden van de adviesrol van de financiële planning staat op zeven.

Waarschijnlijk zitten je klanten er niet op te wachten om jaarlijks veel tijd kwijt te zijn aan en onderhoudsgesprek met de adviseur. Dat kost geld en tijd en is niet efficiënt. Maar je wilt je klanten wel in het vizier houden en een duurzame relatie opbouwen. Hoe kun je dat effectief aanpakken? Daarover gaat dit blog!

 

Zorgplicht

Als adviseur draag je de verantwoordelijkheid en dus de zorgplicht tegenover je klant om de klant periodiek te vragen of het afgesloten product nog passend is voor de klant. Ook wel: Jaarlijkse Persoonlijke Onderhoud (JPO). Als er sprake is van een belangrijke levensgebeurtenis van de klant (bijvoorbeeld verhuizing, trouwen of geboorte van een kind), kan dat een reden zijn om contact op te nemen met de adviseur. Actief klantbeheer kan de sleutel zijn waarmee je periodiek contact hebt met de klant om er zorg voor te dragen dat de afgesloten verzekeringen nog steeds passend zijn.

 

Actief klantbeheer biedt commerciële kansen!

Weinig kantoren voldoen nu aan de invulling van de zorgplicht met betrekking tot nazorg en de meeste kantoren missen vaak door gebrek aan capaciteit de mogelijkheid om actief klantbeheer toe te passen. Door dit proces converteer je dit probleem naar een enorme commerciële kans. Klanten worden getriggerd richting de totaalklant-status en adviseurs worden voorbereid op het gesprek. Voor al deze acties is geen enkele adviseur nodig, behalve bij het gesprek. Het proces levert een adviseur dus heel veel commercie op, zonder dat er moeite voor gedaan hoeft te worden.

 

Effectief proces

FinRust denkt met de adviseur mee en komt met een effectief proces dat weinig tijd kost. Door periodiek contact met de klant te hebben, ben je ook op de hoogte van de veranderingen in diens leven. Daarnaast komen de behoeftes, doelen en risico’s eerder naar voren. Mocht de klant zich oriënteren op het kopen van een huis, dan kun je daarbij bemiddelen met hypotheekadvies. Daarnaast kun je bij een verandering van baan ook advies en bemiddeling geven op het gebied van het pensioen en arbeidsongeschiktheid.

 

Leadgeneratie voor financieel advies

In de onderstaande figuur is het stappenplan voor leadgeneratie voor financieel advies weergegeven. Er zijn twee paden die bewandeld kunnen worden: inzicht met adviseur of zonder adviseur. In beide gevallen kan uiteindelijk de brondata gedeeld worden voor advies, waarna een advies- en bemiddelingsgesprek gemaakt kan worden. Bij beide opties wordt de online Inzichttool gebruikt om de brondata op te halen. Als de klant dit zelfstandig doet zonder adviseur, kan de Inzichttool ook worden ingezet als leadgeneratie. Je helpt de klant aan financieel inzicht en jezelf aan leads!

Breng dit proces in de praktijk met onze toolkit!

Wil je een praktisch stappenplan over het proces van actief klantbeheer? Download dan hieronder onze toolkit “Jaarlijks persoonlijk onderhoud: snel, effectief en WFT-proof!”

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin