- Kun je jezelf voorstellen?
Zeker, ik ben in 2004 het vak van adviseur ingerold als sales trainee bij ING. Daar kon ik na negen maanden training kiezen of ik voor pensioenadvies wilde gaan, en daar heb ik toen voor gekozen. In 2010 ben ik gaan werken bij Brand New Day, destijds nog in de opstartfase. Daar was ik verantwoordelijk voor het intermediairkanaal. In 2016 ben ik gaan werken voor C&W Finance. Inmiddels ben ik daar nu acht jaar werkzaam en ook mede-eigenaar.
- Welk soort gesprekken voer je het meest?
Eigenlijk van alles: hypotheekgesprekken, pensioengesprekken en ook gesprekken over vermogensopbouw. Het enige wat ik niet doe, is schadeverzekeringen. Dat doet een collega van mij. Het leukste tijdens die gesprekken is als een klant met een duidelijke vraag komt, die we dan vervolgens ook samen kunnen beantwoorden.
- Hoe zet je FinRust in bij die gesprekken?
We voeren vooral individuele gesprekken waarbij we FinRust gebruiken. Dat is in mijn geval met name in gesprekken over pensioenadvies voor ondernemers en pensioengesprekken voor werknemers. Daarnaast zetten we het in voor onze jaarlijkse onderhoudsgesprekken. Het mooie is dat we met FinRust meer betrokkenheid kunnen creëren en de klant gaat het advies leuker vinden, omdat het begrijpelijk is.
- Hoe voorkom je dat je tijdens de intakegesprekken te veel prijsgeeft?
Ik gebruik bij de intake nooit FinRust met de klant erbij. Het enige wat ik meeneem, is een pen en papier. Vooraf vraag ik wel altijd een uitdraai van Mijn Pensioenoverzicht, hypotheek- en inkomensgegevens op., zodat ik het huidige inkomen en het inkomen bij pensioen helder heb. Aan het eind van het gesprek geef ik de klant een indicatie van de kosten om het financieel plan uit te werken. Als de klant daarmee akkoord gaat, werk ik alles in FinRust uit en laat ik dat tijdens het tweede gesprek zien.
- Waarin onderscheidt C&W Finance zich van de rest van de markt?
We zijn een jong kantoor met jonge mensen en we hebben zowel zakelijke als particuliere klanten. Daarnaast beschikken we over veel kennis en wordt er vaak over ons gezegd dat we prettige gesprekspartners zijn. We zorgen dat alles geregeld wordt, zodat de klant zich daar geen zorgen meer over hoeft te maken.
- Wat is voor jou de grootste uitdaging?
Om breed inzetbaar te blijven en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van marktomstandigheden zijn we sinds 2022 meer individuele planningsgesprekken gaan voeren, zowel zakelijk als particulier. We zorgen ervoor dat we een brede oriëntatie hebben.. Wat wel leuk is om te noemen, is dat we FinRust zijn gaan gebruiken precies op het moment dat we ons breder zijn gaan inzetten. Het vulde precies de behoefte aan die we op dat moment hadden. Een eenvoudig te gebruiken planningsmodel dat heldere overzichten voor de klant biedt.
- Wat vind je het leukste aan je beroep?
Het allerleukste vind ik het om samen met de klant doelen te stellen en die dan ook te kunnen bereiken. Het geeft me voldoening als de klant het nut inziet van het adviesgesprek.
- Welke tip zou je mee willen geven aan collega adviseurs?
Onderschat het belang van klanttevredenheid niet. Zorg ervoor dat je snel reageert, het liefst nog dezelfde dag of de volgende dag. De klant is meer dan koning, en dat laten wij bij C&W Finance ook zien. Als we bijvoorbeeld een hypotheek hebben afgesloten voor een klant, komen we altijd een fles prosecco brengen om de aankoop van de nieuwe woning te vieren. Het is maar een kleine moeite, maar het wordt altijd gewaardeerd.
- Hoe zie je de toekomst van C&W Finance voor je?
Ik denk dat we vooral op het gebied van zakelijke pensioenadvies veel gaan groeien. Dat gaat naar verwachting meer dan de helft van onze omzet genereren. De groei willen we gaan realiseren door in gesprek te gaan met andere adviseurs die geen zakelijk pensioenadvies meer willen geven, dit kan zijn omdat ze zelf met pensioen gaan of dat het niet meer hun core-business is.
- Wat is voor jou het ‘FinRust effect’?
De kracht van FinRust is voor mij dat het simpel alles inzichtelijk maakt, en niet alleen met cijfers, maar ook met grafieken. FinRust biedt zowel het grafische als de cijfers en dat is ook wat we zochten. Er zijn genoeg planningspakketten op de markt waarin je alles cijfermatig uitgebreid kunt uitwerken, maar dat maakt het vaak onnodig ingewikkeld voor de klant.