Edwin Paardekooper: “De voorbeeldoplossingen bij het scenario Vermogen vind ik echt super!”

Tessa Berger mrt 11, 2024 Algemeen 0
  1. Kun je jezelf voorstellen?

Absoluut, mijn naam is Edwin en ik ben net 50 geworden. Ik heb mijn hele carrière in vermogensbeheer, beleggingen en pensioenuitvoering gewerkt. Ook bij Fonteijn & Jacobson houden we ons voornamelijk bezig met pensioenen, lijfrente en vermogen. Wat ik overigens erg leuk vind, is dat we nog nooit echt reclame hebben hoeven maken. In de zin van flyers of advertenties of iets dergelijks. Ons klantenbestand is organisch gegroeid en de laatste jaren kunnen we selectiever zijn in welke klanten we aannemen. We krijgen meer aanvragen dan we aan kunnen en dat komt misschien door onze goede reputatie die we in de loop der jaren hebben opgebouwd.

  1. Welk soort gesprekken voer je het meest?

We hebben een aantal soorten gesprekken die we vaak voeren:

  • Gesprekken over eerder stoppen met werken. Dit zijn vaak gesprekken met mensen van 50+, wiens kinderen net uit huis zijn of uit huis gaan en die willen kijken naar hun toekomst.
  • Daarnaast hebben we ook gesprekken over het naderende pensioen, vaak met 60-plussers voor wie de pensioendatum al een stuk dichterbij is. In die gesprekken leggen we vaak uit hoe men er financieel voor staat en welke keuzes men kan maken.
  • Ook voeren we steeds vaker gesprekken met jonge mensen van 25 of 30 jaar die bijvoorbeeld een onderneming zijn gestart of bij een start-up werken en niet of nauwelijks pensioen opbouwen. Daarbij kijken we vaak naar de huidige financiële situatie en wat ze kunnen doen om hun pensioen zo slim mogelijk op te bouwen.
  • Tot slot zijn er ook gesprekken waarbij we een financiële foto maken, dus eigenlijk een momentopname van de huidige financiële situatie voor nu en de toekomst. Die klanten willen dan vaak weten wat er geregeld is, of dit genoeg is en wat ze eventueel nog moeten doen om iets extra’s te regelen.

 

  1. Wat zijn voor jou de belangrijkste criteria van een goed advies?

De klant moet er echt wat aan hebben, dat staat voor mij op nummer een. We willen geen dikke rapporten, maar hooguit zes kantjes waarop het rapport is uitgewerkt. We halen de grafieken en tabellen uit het rapport van FinRust en daar maken we dan ons eigen klantrapport van. De teksten in die rapporten hebben we in Jip en Janneke taal uitgewerkt, zodat het echt duidelijk is voor de klant. We bieden altijd aan om onze analyse toe te lichten, maar in veel gevallen is dat niet nodig, omdat ze alles al duidelijk vonden.

Aan de andere kant willen we ook dat onze klanten zelf blijven nadenken. We geven ze altijd meerdere opties waaruit men zelf kan kiezen. Ik zit niet zo in elkaar dat ik klanten ga voorschrijven welke keuze ze moeten gaan maken. Als ze een keuze maken, gaan we ze daar uiteraard wel in begeleiden.

 

  1. Wat maakt Fonteijn & Jacobson en FinRust tot een goede combinatie?

FinRust ondersteunt in mijn ogen de Jip en Janneke taal die wij nastreven. Vooral met de grafieken, dat is mijn praatplaatje zeg maar. Aan de hand daarvan kan ik al veel uitleggen en laten zien. Daarnaast is FinRust erg makkelijk te gebruiken, als je eenmaal doorhebt hoe het werkt. De voorbeeldoplossingen bij het scenario Vermogen vind ik overigens echt super! Dat is heel waardevol voor ons, omdat we voorheen bij andere platforms alles uit gingen rekenen. Dat bespaart ons een hoop tijd en voor de klant zijn meteen alle opties duidelijk.

We maken daarnaast steeds vaker een financiële foto voor onze klanten, waar FinRust natuurlijk erg goed bij gebruikt kan worden. Ik noem dat ook wel ‘financiële planning light’.

 

  1. Hoe gaan jullie om met het uitwerken van vermogensopbouw?

Wij zijn gespecialiseerd in alles rondom beleggingen en rendement. Er is weinig in dat vakgebied wat mij niet bekend is. Daardoor weet ik ook dat er altijd meer mogelijk is dan je in eerste instantie zou denken. We hadden laatst bijvoorbeeld een klant die na een scheiding en na afloop van de alimentatie € 2.000 per maand tekort zou komen. Door middel van beleggingen en slim werken met rendement heb ik dat voor haar kunnen oplossen.

Dat is ook iets wat ik aan collega adviseurs mee zou willen geven: verdiep je in de mogelijkheden van beleggingen! En zorg ook dat je de klant daarin meeneemt en uitlegtwelke mogelijkheden er zijn. Veel adviseurs durven zich niet te wagen aan beleggingen, terwijl het juist veel mogelijkheden biedt. Zowel voor het opbouwen van vermogen alsook het ontvangen van inkomen uit vermogen.

 

  1. Hoe pak je dat soort situaties aan?

We helpen mensen op verschillende manieren om rendement te maken op hun vermogen. Bijvoorbeeld met onze vermogensbeheeroplossing VanEck Beheerd Indexbeleggen (exclusieve samenwerking met VanEck). Maar ook voor mensen die zoveel mogelijk inkomen uit hun vermogen willen ontvangen hebben we een oplossing. Daarnaast zijn we in de loop der jaren ook mensen direct aan elkaar gaan koppelen. Dat wil zeggen: mensen die vermogen hebben en rendement willen, koppelen we aan mensen die vermogen nodig hebben en dat rendement kunnen bieden. Op die manier creëer je een win-win situatie voor beide partijen.

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin