Veel Nederlanders hebben geen inzicht in hun eigen financiële situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. De noodzaak om zelf actie te ondernemen op bovengenoemde gebieden groeit: de collectieve regelingen versoberen, de AOW-leeftijd stijgt en steeds meer Nederlanders zijn (zzp) ondernemer. Nederlanders ervaren hoge drempels om zelf online financieel inzicht te krijgen. Hoe helpen adviseurs klanten met financieel inzicht? En hoe zet je inzicht en advies centraal en niet het product? In de serie ‘FinRust Klantverhalen’ krijg je een kijkje in de keuken bij adviseurs die deze omslag gemaakt hebben. In dit verhaal komt Eric Klein Swormink van Berends en Slump aan het woord.
- Kun je jezelf voorstellen? Ik heb de HEAO gedaan en daarna ben ik bij een uitzendbureau gaan werken. Na circa 7,5 jaar werd ik wat onrustig en wilde ik wat anders. Ik maakte de stap van dienstverlening bij een groot uitzendbureau naar dienstverlening bij een klein intermediair op het gebied van bankzaken, hypotheken en verzekeringen. Inmiddels hebben we drie vestigingen in Twello, Hattem en Harderwijk en 39 medewerkers in totaal.
- Hoe onderscheiden jullie je in de markt? Ons motto is “adviseren zoals ikzelf geadviseerd wil worden”. Onze relaties maken zelf een keuze voor wel of geen Servicepakket. Kiezen zij voor een Servicepakket, dan controleren we minimaal 1 keer per 3 jaar of de financiële voorzieningen nog aansluiten bij de wensen en uitgangspunten. Onze onderhoudsgesprekken hebben vier thema’s: wonen, inkomen, vermogen en schade.
- Hoe ziet jullie dienstverlening met FinRust eruit? We gebruiken FinRust vooral voor de financiële foto bij onderhoudsgesprekken. Wat ik merk, is dat we met FinRust onze relatie veel inzicht kunnen geven in de financiële situatie, omdat FinRust alles zo inzichtelijk en overzichtelijk maakt.
- Wat merkte je toen je met FinRust aan de slag ging? In het verleden maakten we altijd een tabel met daarin de financiële situatie en de situatie bij pensioen, overlijden en arbeidsongeschiktheid. Sinds we met FinRust werken, hoeft dat niet meer en kunnen we alles zo importeren en gelijk verder met alle gegevens van de klant. Het is efficiënter en het ziet er ook mooier en toegankelijker uit. We kunnen denk ik nog meer uit FinRust halen dan we nu doen, maar door drukte en de standaard gang van zaken op kantoor zijn we daar tot op heden niet aan toegekomen.
- Wat is voor jou het ‘FinRust effect’? Door het gebruik van FinRust tijdens onze advies- en onderhoudsgesprekken ervaren onze relaties daadwerkelijk toegevoegde waarde op het onderwerp ‘inkomen’.
- Heb je een leuk voorbeeld van een enthousiaste klant? Ja, gisteren nog. Ik had een ondernemer tegenover me zitten en zijn compagnon had een AOV afgesloten. Die ondernemer wilde ook graag een AOV afsluiten. Toen we het gesprek begonnen, wilde hij toch eerst kijken naar het overlijdensrisico, omdat hij dat ook erg belangrijk vond. We hebben diezelfde dag nog een ORV afgesloten en de AOV zal binnenkort volgen o.b.v. van de inventarisatie en analyse uit FinRust. FinRust spreekt wat dat betreft boekdelen met alle duidelijke grafieken.
- Hoe bereik je je klanten en hoe houd je de relatie in stand? Allereerst door ons werk goed te doen en dichtbij onze relaties te staan. We streven naar “kwaliteit die verrast”. Hierbij hebben we ons ook laten inspireren door bijvoorbeeld een bedrijf als Coolblue, dus wat minder traditioneel bank-/verzekeringswereld-achtig, maar iets vlotter. Wij hebben allemaal een bakje op ons bureau staan, met daarin allemaal kaarten met daarop ‘sterkte’, ‘gefeliciteerd’, ‘veel succes’ en dergelijke. Het doel is om elke week een aantal kaarten naar onze relaties te sturen. Daarnaast brengen we de relaties die een nieuwe woning hebben gekocht een emmer (met B&S-logo) met daarin allemaal schoonmaakspullen. Die geven we persoonlijk af met ook een kaartje om hen veel plezier en geluk te wensen in hun nieuwe woning.