Hoe kan een adviseur social media gebruiken om klanten te werven?

Tessa Berger dec 18, 2023 Algemeen 0

Bij FinRust zijn we op het gebied van social media en online zichtbaarheid (zoals dat met een mooie term heet) flink gegroeid de afgelopen twee jaar. We hebben veel inzichten gekregen in wat wel en niet werkt, welke online tools handig zijn en wanneer je het beste iets kunt posten op LinkedIn. Al deze kennis willen we graag met je delen, omdat we zien dat het in de praktijk ook kan leiden tot nieuwe klanten en meer interactie met je bestaande klanten.

Hieronder volgen een aantal tips over hoe je social media optimaal kunt inzetten als adviseur of als advieskantoor!

  1. Waarom social media gebruiken?

Deze vraag kan bij je opkomen als je dit blog leest: waarom zou ik social media gaan gebruiken? Het antwoord is simpel: om je klanten en prospects online te bereiken. Die bevinden zich namelijk ook op social media. Door bijvoorbeeld op social media een foto van je nieuwe collega te delen, krijgt de klant of prospect een beter beeld van jullie als organisatie en de gezichten erachter. Als je niets van je laat horen, verdwijn je uit het beeld bij de ander. Bedenk wel goed over welke onderwerpen je de berichten wilt schrijven. Onderaan dit blog geven we daar nog een aantal tips over.

 

  1. Canva

Er zijn een aantal tools die we gebruiken voor social media. Eén daarvan is het programma Canva, waarmee je online ontwerpen kunt maken. Er zijn standaard voorbeelden die je zelf kunt bewerken. Het programma is erg gebruikersvriendelijk en werkt ook op mobiel. Wij gebruiken Canva onder andere om onze magazines en whitepapers mee te ontwerpen, maar ook voor LinkedIn berichten, webinar presentaties en onze e-mailhandtekening (om maar een paar voorbeelden te noemen). Kortom: wij zijn fan! En we raden het ook zeker aan om een keer uit te proberen.

 

  1. LinkedIn-advertenties

Wij hebben het afgelopen jaar getest met LinkedIn-advertenties in verschillende soorten en maten. We hebben hier veel van geleerd en het heeft ons ook een aantal klanten opgeleverd. Bij het opzetten van de advertenties hebben we wel een marketingbureau in de armen genomen, om het hele proces goed te begrijpen en effectief te kunnen inzetten. Dit is zeker het proberen waard, maar bedenk wel goed waarom je zou willen adverteren en wat je ermee wilt bereiken (en hoeveel je hierin wilt investeren, ook niet onbelangrijk).

 

  1. Interviews met klanten delen

Iets anders wat we de afgelopen tijd hebben geleerd, is dat het plaatsen van interviews met klanten erg goed werkt om op social media interacties (kliks, likes, reacties) te krijgen. Mensen willen graag gezichten zien van andere mensen zien, dat maakt alles een stuk persoonlijker. Daarnaast willen prospects ook graag eerst lezen wat anderen van jou en het advies vinden, voordat ze met je in zee gaan. Een interview met een klant is daar bij uitstek geschikt voor.

 

  1. Deel persoonlijke dingen

We hebben het niet over je nieuwe huisdier of de bank die je laatst gekocht hebt. Dat is allemaal niet relevant. Deel bijvoorbeeld wel dat je voor het tiende jaar op rij bij klant X bent geweest met een foto van jullie samen (mits de klant daarmee akkoord gaat). We hebben zelf de afgelopen tijd geleerd dat social media berichten met foto’s van mensen het meeste interactie (kliks, likes, reacties) opleveren. Je kunt bijvoorbeeld ook delen dat je als team een mijlpaal hebt gehaald met een foto van jullie team erbij.

 

  1. Ideeën voor onderwerpen om te delen op social media

Voor als je geen flauw idee hebt wat je kunt delen op social media, delen we hieronder een lijst met mogelijke onderwerpen:

  • Stel jezelf eens voor, vertel iets over jezelf en waarom je adviseur bent geworden;
  • Deel wat je bezighoudt in de adviseurswereld;
  • Als je naar een beurs of event gaat, deel daar dan een foto van;
  • Vertel je klanten iets over de veranderende rentes;
  • Deel iets over veranderingen in de hypotheek, het pensioen, verzekeringen of lijfrentes als hier sprake van is;
  • Vertel over nieuwe wetgevingen en welke invloed die kunnen hebben op de klant;
  • Deel nieuwe ontwikkelingen die jij interessant vindt of die interessant kunnen zijn voor jouw klanten;
  • We hebben het hierboven al genoemd bij punt 4, maar hier nog een keer: deel interviews of uitspraken van klanten over jouw advies(kantoor);
  • Misschien heb je als kantoor wel een mijlpaal behaald, of als team. Deel daar dan een foto van!

 

  1. Bonus tip: MailChimp

We geven je graag nog een bonus tip mee! Dit gaat niet over social media, maar het heeft wel te maken met het bereiken van je klanten. Dan gaat het bijvoorbeeld over nieuwsbrieven of een update over iets wat jullie hebben bereikt. Wij gebruiken daar MailChimp voor, een heel uitgebreid programma wat we ook gebruiken voor alle whitepapers, LinkedIn-advertenties en de nieuwsbrieven die we sturen. Je kunt je in alle functies verliezen, maar het versturen van een ‘gewone’ nieuwsbrief aan je klantenbestand is gelukkig niet heel ingewikkeld.

 

We hopen dat je hiermee een hoop vooruitgang kunt boeken op het gebied van social media! Zijn er nog andere dingen die je graag wilt weten? Neem dan even contact op met onze online marketeer: Tessa Berger-Kuipers (055-3330412, tessa@finrust.nl).

Delen wordt gewaardeerd!Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
Linkedin